Tilbage til kursusforside

Forståelse, udførelse og anvendelse af AAA

d. 05-05-2026 kl. 9-16

Klinisk Psykologisk Undersøgelsesmetodik (6 timer)

Hybridformat - online eller fysisk fremmøde

Kurset forventes godkendt med 6 timer til specialistuddannelsen:

12.4.4.2.1 Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykoterapi voksne

11.4.4.2.3. Udredning, Sundhedspsykologi

13.4.4.2.2. Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykopatologi

Du kan vælge mellem onlinedeltagelse eller deltagelse med fysisk fremmøde i vores skønne lokaler i Hørsholm med let forplejning og frokost.

Der er et begrænset antal fysiske pladser.

Pris og tilmelding her.

Formål

Kurset har til formål at give psykologer en solid teoretisk forståelse og praktiske færdigheder i tilrettelæggelse og gennemførelse af AAA (Adult Asperger Assessment)-interviewet med de tilhørende deltests; AQ (Autism Spectrum Quotient), EQ (Empathy Quotient) og RQ (Relatives Questionnaire).

Formålet er at styrke psykologens kompetencer i at identificere autistiske træk hos voksne, kvalificere den psykoterapeutiske indsats og identificere relevante fokusområder for behandling og udredning.

Kurset omfatter ligeledes centrale diagnosPske og differentialdiagnostiske overvejelser i relation til AAA samt vurdering af både terapiegnethed og behov for yderligere udredning hos andre specialister.

Centrale undertemaer på kurset vil være; AAA’s struktur, styrker og begrænsninger samt interview og tests integration med øvrige informationskilder – herunder udviklingsanamnestisk interview og kliniske observationer.

Det udviklingsanamnestiske interview foldes særligt ud for at styrke deltagernes kompetencer i at kvalificere og nuancere tolkningen af data fra AAA.

Kurset giver deltagerne et solidt grundlag for at anvende AAA på systematisk, fagligt velfunderet og etisk forsvarlig måde i den kliniske praksis.

Kursets Læringsmål

På kurset vil psykologen opnå:

Viden:

• Grundig viden om AAA’s teoretiske og diagnostiske grundlag, herunder opbygning, rationale samt forankring i ICD-10 og DSM-5.

• Viden om hvordan data fra deltests’ene AQ, EQ og RQ anvendes i den samlede vurdering.

• Forståelse for AAA’s styrker, begrænsninger, validitet og typiske tolkningsudfordringer.

• Indsigt i betydningen af udviklingshistoriske data for kvalificering af AAA resultater.

• Viden om, hvordan data fra AAA kan anvendes til at informere og kvalificere psykoterapeutiske interventioner.

Færdigheder:

• Gennemføre AAA på en struktureret og fagligt funderet måde.

• Anvende interview og testresultater til diagnostisk afklaring, vurdering af terapiegnethed og identificering af fokusområder i terapiforløbet.

• Planlægge relevante interventioner, herunder psykoedukation og kompensationsstrategier.

• Give fagligt velunderbygget, tydelig og respektfuld tilbagemelding til klienten.

Kompetencer:

• Tilrettelægge og udføre AAA som led i udredning og psykoterapeutisk behandling af klienter med mistanke om autistiske træk.

• Anvende klinisk dømmekraft til at tilpasse interview og tests til den enkelte klient og kontekst.

• Integrere data fra AAA med øvrige informationskilder for en helhedsorienteret vurdering.

• Reflektere over interview- og testresultater og vurdere behovet for viderehenvisning til andre specialister.

Undervisningsform:

Undervisningen vil lægge vægt på balancen mellem teori og praktiske færdigheder. Der vil være en variation mellem traditionel tavleundervisning, plenum-dialoger og refleksioner, med henblik på at styrke psykologens teoretiske færdigheder. Samtidig vil der være øvelser og metodetræning i udførelsen af interviewet, både i plenum og i mindre grupper, med fokus på at kvalificere psykologens praktisk-metodiske færdigheder.

Kurset gennemføres i et hybridformat, hvor en mindre gruppe deltagere (op til 9 personer) kan deltage fysisk, mens resten deltager online. Der vil være en repræsentant fra kursusarrangør til stede under hele kurset for at understøtte og facilitere aktiv deltagelse fra både fremmødte og online-deltagere.

Ved gruppeøvelser vil online-deltagerne benytte break-out-rooms, hvor der også vil indgå elementer af skriftligt arbejde. Der vil være aktiv tilbagemelding i plenum efter øvelserne.

Kursusplan

Teoretisk grundlag og forståelse af AAA

• Det teoretiske grundlag for AAA samt centrale diagnostiske og differentialdiagnostiske overvejelser med fokus på autismespektrum forstyrrelse.

• Forståelsen af AAA som undersøgelsesredskab, herunder interviewets opbygning og delkomponenterne, AQ, EQ og RQ’s funktion i den samlede vurdering.

• Fokus på udfordringer i udførelsen og tolkningen af interview og tests.

• Styrker og begrænsninger ved AAA; validitet, anvendelsesbetingelser, kontekst og etiske overvejelser.

Praktisk udførelse og datahåndtering

• Udførelse af interview og tests: træning interviewteknik og i tolkningen af test’sene ud fra cases, håndtering af komplekse eller usikre svar samt tilpasning til den enkelte klient.

• Gennemførelse af et fagligt relevant udviklingsanamnestisk interview med henblik på at kvalificere og supplere data fra AAA.

• Tolkning af data: analyse og kategorisering af information fra AAA med fokus på fejlkilder som under- eller overrapportering.

• Tilbagemelding til klienten: fagligt velfunderet og tydelig formidling af undersøgelsensresultater.

Klinisk anvendelse og integration

• Vurdering af klientens egnethed til terapi på baggrund af data fra AAA.

• Planlægning af terapi: anvendelse af resultater fra AAA til at kvalificere psykoterapeutiske interventioner, herunder psykoedukation, kompensationsstrategier.

• Integration af data fra AAA med øvrige informationskilder – herunder udviklingsanamnestisk interview og kliniske observationer.

• Refleksion og vurdering af behov for yderligere udredning ved andre specialister.

Målgruppe  

Kurset henvender sig primært til psykologer, der er i gang med deres specialisering. Det ligger i naturlig forlængelse af assessmentkurser på specialistniveau, og det forventes, at deltagerne har forhåndsviden om diagnostik generelt samt om opmærksomhedsforstyrrelser mere specifikt.

Kurset er relevant for psykologer, der ønsker at kunne planlægge og gennemføre et DIVA-5-interview med henblik på at kvalificere den psykoterapeutiske indsats over for klienter med opmærksomhedsforstyrrelse..

Pris og tilmelding her

Underviser på kurset

Specialpsykolog Lisbeth Böttzauw

Lisbeth Böttzauw

Autoriseret psykolog, Cand. Psych. Aut., Specialist i psykoterapi, Specialpsykolog i psykiatri

Medindehaver af Specialpsykologisk Praksis

Lisbeth er uddannet psykolog ved Århus Universitet i 2006, autoriseret af Psykolognævnet i 2010 og videreuddannet specialpsykolog i psykiatri (4-årig specialistuddannelse) og klinisk psykolog. Lisbeth har igennem 13 år arbejdet i voksenpsykiatrien, dels som klinisk psykolog, dels som specialpsykolog og de seneste 4 ½ år som teamleder i et Psykoterapeutisk Ambulatorium. Her har hun primært beskæftiget sig med angst, depression, bipolar lidelse samt udredning og differentialdiagnostik. Hun har i samme funktion været med til at starte et F-ACT team (Fleksibel Assertive Community Treatment) med udkørende funktion udelukkende for patienter med bipolar lidelse.  

Lisbeth er specialist i kognitiv adfærdsterapi (KAT) og endvidere uddannet i ACT (Acceptance and Commitment Therapy).

Hendes interessefelter koncentrerer sig om fænomenologisk psykiatri, herunder selvforstyrrelser ved skizotypi og skizofreni. Hun har endvidere stor erfaring med behandling af angst, depression og i særdeleshed bipolar lidelse. 

Lisbeth er medlem af: 

  • Dansk Psykologforening

  • Selskabet for psykologisk psykiatri

  • DPSP (Dansk Psykoterapeutisk Selskab for Psykologer)

  • Selskabet for specialpsykologer i psykiatri og børne og ungdomspsykiatri