Tilbage til kursusforside

Forståelse, udførelse og anvendelse af DIVA-5

d. 04-05-2026 kl. 9-16

Klinisk Psykologisk Undersøgelsesmetodik (6 timer)

Hybridformat - online eller fysisk fremmøde

Kurset forventes godkendt med 6 timer til specialistuddannelsen:

12.4.4.2.1 Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykoterapi voksne

11.4.4.2.3. Udredning, Sundhedspsykologi

13.4.4.2.2. Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykopatologi

Du kan vælge mellem onlinedeltagelse eller deltagelse med fysisk fremmøde i vores skønne lokaler i Hørsholm med let forplejning og frokost.

Der er et begrænset antal fysiske pladser.

Pris og tilmelding her.

Formål

Kurset har til formål at give psykologen en velfunderet teoretisk forståelse og praktiske færdigheder i tilrettelæggelse og gennemførelse af DIVA-5 (Diagnostic Interview for ADHD in Adults, version 5) som semistruktureret diagnostisk interview ved udredning af ADHD hos voksne. Formålet er at kvalificere psykologens arbejde med at identificere ADHD-symptomer, guide den terapeutiske indsats og afdække relevante fokusområder i psykoterapien.

Kurset omfatter desuden diagnostiske og differentialdiagnostiske overvejelser, vurdering af terapiegnethed samt identificering af behov for supplerende udredning ved andre specialister.

Centrale undertemaer på kurset er DIVA-5-interviewets struktur, styrker og begrænsninger samt dets integration med øvrige informationskilder – herunder udviklingsanamnestisk interview, testresultater og kliniske observationer. Det udviklingsanamnestiske interview vil på kurset blive foldet ud med henblik på at kvalificere tolkningen af data fra DIVA-5.

Kurset styrker psykologens teoretiske og praktiske kompetencer til at anvende DIVA-5 på en systematisk, fagligt velfunderet og etisk forsvarlig måde i den kliniske praksis.

Kursets Læringsmål

På kurset vil psykologen opnå:

Viden:

• Grundig viden om DIVA-5’s teoretiske og diagnostiske grundlag, herunder interviewets opbygning, struktur, rationale og forankring i ICD-10 og DSM-5.

• Forståelse for interviewets styrker, begrænsninger og validitet samt typiske tolkningsudfordringer.

• Indsigt i betydningen af udviklingshistoriske data fra anamnestisk interview for kvalificering af DIVA-5-tolkning.

• Forståelse af, hvordan data fra DIVA-5 kan informere og kvalificere psykoterapeutisk behandling.

Færdigheder:

• Gennemføre DIVA-5-interview på en struktureret og fagligt kvalificeret måde.

• Anvende information fra interviewet til diagnostisk afklaring og identificere relevante fokusområder for terapien.

• Planlægge passende interventioner, eksempelvis psykoedukation og håndteringsstrategier.

• Give feedback til klienten på en respektfuld og fagligt velfunderet måde.

Kompetencer:

• Tilrettelægge og gennemføre et DIVA-5-interview med faglig integritet og ansvarlighed.

• Anvende klinisk dømmekraft til at tilpasse interviewet til den enkelte klient og kontekst.

• Integrere DIVA-5-data med øvrige informationskilder for en helhedsorienteret vurdering.

• Reflektere over interviewresultater og vurdere behovet for eventuel viderehenvisning til andre specialister..

Undervisningsform:

Undervisningen vil lægge vægt på balancen mellem teori og praktiske færdigheder. Der vil være en variation mellem traditionel tavleundervisning, plenum-dialoger og refleksioner, med henblik på at styrke psykologens teoretiske færdigheder. Samtidig vil der være øvelser og metodetræning i udførelsen af interviewet, både i plenum og i mindre grupper, med fokus på at kvalificere psykologens praktisk-metodiske færdigheder.

Kurset gennemføres i et hybridformat, hvor en mindre gruppe deltagere (op til 9 personer) kan deltage fysisk, mens resten deltager online. Der vil være en repræsentant fra kursusarrangør til stede under hele kurset for at understøtte og facilitere aktiv deltagelse fra både fremmødte og online-deltagere.

Ved gruppeøvelser vil online-deltagerne benytte break-out-rooms, hvor der også vil indgå elementer af skriftligt arbejde. Der vil være aktiv tilbagemelding i plenum efter øvelserne.

Kursusplan

Teoretisk grundlag og forståelse

• Det teoretiske grundlag for DIVA-5 samt centrale diagnostiske og differentialdiagnostiske overvejelser med fokus på opmærksomheds-forstyrrelser.

• Forståelsen af DIVA-5 som undersøgelsesredskab, herunder interviewets opbygning og domæner: opmærksomhedsforstyrrelse, hyperaktivitet/impulsivitet, symptomernes opståen og resulterende dysfunktion. Fokus på items, der kan give udfordringer i udførelsen og tolkningen af interviewet.

• Styrker og begrænsninger ved DIVA-5: validitet, anvendelsesbetingelser, kontekst og etiske overvejelser.

Praktisk udførelse og datahåndtering

• Udførelse af interviewet: træning i struktureret interviewteknik, håndtering af komplekse eller usikre svar samt tilpasning til den enkelte klient.

• Gennemførelse af et fagligt relevant udviklingsanamnestisk interview med henblik på at kvalificere og supplere data fra DIVA-5.

• Tolkning af data: analyse og kategorisering af information fra DIVA-5 med fokus på fejlkilder som under- eller overrapportering samt forståelse af data i sammenhæng med det udviklingsanamnestiske interview og øvrige informationskilder.

• Tilbagemelding til klienten: fagligt velfunderet, tydelig og respektfuld formidling af interviewets resultater.

Klinisk anvendelse og integration

• Vurdering af klientens egnethed til terapi på baggrund af data fra DIVA-5.

• Planlægning af terapi: anvendelse af DIVA-5-resultater til at kvalificere psykoterapeutiske interventioner, herunder psykoedukation, håndteringsstrategier og valg af terapeutisk tilgang.

• Integration af data fra DIVA-5 med øvrige informationskilder – fx udviklingsanamnestisk interview, andre psykologiske undersøgelser eller tests samt kliniske observationer.

• Refleksion og vurdering af behov for yderligere udredning ved andre specialister.

Målgruppe  

Kurset henvender sig primært til psykologer, der er i gang med deres specialisering. Det ligger i naturlig forlængelse af assessmentkurser på specialistniveau, og det forventes, at deltagerne har forhåndsviden om diagnostik generelt samt om opmærksomhedsforstyrrelser mere specifikt.

Kurset er relevant for psykologer, der ønsker at kunne planlægge og gennemføre et DIVA-5-interview med henblik på at kvalificere den psykoterapeutiske indsats over for klienter med opmærksomhedsforstyrrelse..

Pris og tilmelding her

Underviser på kurset

Specialpsykolog Camilla Poulsen

Camilla Skovgaard Poulsen

Autoriseret psykolog, Cand. Psych. Aut., Specialist i psykoterapi, Specialpsykolog i psykiatri

Medindehaver af Specialpsykologisk Praksis

Camilla er uddannet psykolog i 2005 ved Københavns Universitet. Autoriseret af Psykolognævnet (2008) og videreuddannet Specialpsykolog i psykiatri (4-årig specialistuddannelse). Specialist i psykoterapi og klinisk psykologi. Camilla har igennem mange år arbejdet i voksenpsykiatrien.

Camilla er specialist i kognitiv adfærdsterapi (KAT) og har også videreuddannet sig i Compassion Fokuseret Terapi (CFT). Hun har endvidere taget kortere videreuddannelse og en række kurser i andre terapiretninger så som psykodynamisk psykoterapi og eksistentiel psykoterapi.

Camilla har en stor interesse for den fænomenologiske psykiatri, særligt i forhold til ‘selvforstyrrelser’ ved lidelser inden for den skizofrene spektrum.

Camilla er medlem af:

  • Dansk Psykologforening

  • SAKT (Selskab for adfærds- og kognitiv terapi)

  • Selskabet for psykologisk psykiatri

  • DPSP (Dansk Psykoterapeutisk Selskab for Psykologer)