Tilbage til kursusforside

Forståelse, udførelse og anvendelse af EASE d. 20-04-2026 kl. 9-16

Klinisk Psykologisk Undersøgelsesmetodik (6 timer)

Hybridformat - online eller fysisk fremmøde

Kurset forventes godkendt med 6 timer til specialistuddannelsen:

12.4.4.2.1 Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykoterapi voksne

11.4.4.2.3. Udredning, Sundhedspsykologi

13.4.4.2.2. Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykopatologi

Du kan vælge mellem onlinedeltagelse eller deltagelse med fysisk fremmøde i vores skønne lokaler i Hørsholm med let forplejning og frokost.

Der er et begrænset antal fysiske pladser.

Pris og tilmelding her.

Målgruppe  

Kurset henvender sig primært til psykologer, der er i gang med deres specialisering. Det ligger i naturlig forlængelse af assessmentkurser på specialistniveau, og det forventes, at deltagerne har forhåndsviden om diagnostik.

Kurset er relevant for psykologer, der ønsker at kunne planlægge og gennemføre et EASE-interview med henblik på at kvalificere den psykoterapeutiske indsats over for klienter med selvforstyrrelser.

Formål

Formålet med kurset er at give psykologen et solidt teoretisk vidensgrundlag og praktiske kompetencer til at kunne tilrettelægge og gennemføre et EASE-interview (Examination of Anomalous Self-Experience) med klienter med selvforstyrrelser med henblik på at kvalificere den psykoterapeutiske planlægning og styrke fokus i behandlingen.

Kurset vil ligeledes omfatte diagnostiske og differentialdiagnostiske overvejelser, vurdering af terapiegnethed samt identificering af behov for yderligere udredning hos andre specialister.

Centrale undertemaer vil være: det teoretiske og metodiske grundlag for EASE som fænomenologisk interviewredskab, interviewets opbygning, anvendelsesområder, styrker og begrænsninger, interviewteknik, tolkning af data, integration af information fra EASE med andre kilder samt tilbagemelding til klienten på baggrund af undersøgelsens resultater.

Kursets læringsmål

På kurset vil psykologen opnå:

Viden:

  • Dybdegående forståelse af det teoretiske og fænomenologiske grundlag for EASE-intervewet. Herunder kendskab til interviewets struktur, domæner, styrker og begrænsninger samt forståelse for reliabilitet, validitet og anvendelsesmuligheder og -betingelser.

Færdigheder:

  • At kunne gennemføre et EASE-interview på en struktureret og fænomenologisk informeret måde.

  • At kunne analysere og fortolke data fra interviewet med henblik på diagnostisk afklaring, vurdering af klientens egnethed til psykoterapi samt udarbejdelse af caseformulering og planlægning af psykoterapeutiske interventioner, herunder psykoedukation og forandrings- eller acceptstrategier.

  • Færdigheder i at give tilbagemelding til klienten på en sensitiv og respektfuld måde, der understøtter indsigt og terapeutisk alliance.

Kompetencer:

  • At kunne tilrettelægge og udføre et EASE-interview med faglig integritet, etik og ansvarlighed samt anvende klinisk dømmekraft til at tilpasse interviewet til den enkelte klient og kontekst.

  • At kunne varetage processen med særlig opmærksomhed på grænser, tryghed og samtykke.

  • At kunne reflektere over data fra interviewet, integrere disse i sammenhæng med øvrige informationskilder og foretage en fagligt funderet vurdering af, om klienten bør henvises til yderligere udredning hos andre specialister.

Undervisningsform:

Undervisningen vil lægge vægt på balancen mellem teori og praktiske færdigheder. Der vil være en variation mellem traditionel tavleundervisning, plenum-dialoger og refleksioner, med henblik på at styrke psykologens teoretiske færdigheder. Samtidig vil der være øvelser og metodetræning i udførelsen af interviewet, både i plenum og i mindre grupper, med fokus på at kvalificere psykologens praktisk-metodiske færdigheder.

Kurset gennemføres i et hybridformat, hvor en mindre gruppe deltagere (op til 9 personer) kan deltage fysisk, mens resten deltager online. Der vil være en repræsentant fra kursusarrangør til stede under hele kurset for at understøtte og facilitere aktiv deltagelse fra både fremmødte og online-deltagere.

Ved gruppeøvelser vil online-deltagerne benytte break-out-rooms, hvor der også vil indgå elementer af skriftligt arbejde. Der vil være aktiv tilbagemelding i plenum efter øvelserne.

Kursusplan

Teoretisk grundlag og forståelse af EASE

  • Diagnostiske og differentialdiagnostiske afklaringer i forbindelse med anvendelse af EASE.

  • Forståelsen af EASE som undersøgelsesredskab, herunder den fænomenologiske psykiatri som grundlag for interviewet. Interviewets struktur og opbygning, herunder de fem hoveddomæner.

  • Styrker og begrænsninger ved EASE, samt interviewets reliabilitet, validitet og anvendelsesbetingelser, herunder krav til interviewerkompetence.

Praktisk udførelse og datahåndtering

  • Planlægning og udførelse af EASE-interviewet: Herunder interviewteknik baseret på fænomenologisk holdning, håndtering af komplekse eller usikre svar og tilpasning af interviewet til den enkelte klient ud fra klinisk vurdering.

  • Tolkning af data: Opmærksomhed på fejlkilder, fx under- eller overrapportering.

  • Psykologens egen position og påvirkning i udførelse og tolkning af interviewet.

  • Tilbagemelding til klienten: Sensitiv, fagligt velfunderet og respektfuld kommunikation.

Klinisk anvendelse og integration

  • Vurdering af terapiegnethed og implikationer for terapiforløb, herunder anvendelse af data fra EASE i caseformulering og identifikation af fokusområder i terapien.

  • Integration af data fra EASE med øvrige informationskilder, herunder psykologiske undersøgelser og kliniske observationer.

  • Vurdering af behov for viderehenvisning til yderligere udredning hos andre specialister.

  • Etik i undersøgelse og behandling af klienter med psykoselidelse

Underviser på kurset

Specialpsykolog Camilla Poulsen

Camilla Skovgaard Poulsen

Autoriseret psykolog, Cand. Psych. Aut., Specialist i psykoterapi, Specialpsykolog i psykiatri

Medindehaver af Specialpsykologisk Praksis

Camilla er uddannet psykolog i 2005 ved Københavns Universitet. Autoriseret af Psykolognævnet (2008) og videreuddannet Specialpsykolog i psykiatri (4-årig specialistuddannelse). Specialist i psykoterapi og klinisk psykologi. Camilla har igennem mange år arbejdet i voksenpsykiatrien.

Camilla er specialist i kognitiv adfærdsterapi (KAT) og har også videreuddannet sig i Compassion Fokuseret Terapi (CFT). Hun har endvidere taget kortere videreuddannelse og en række kurser i andre terapiretninger så som psykodynamisk psykoterapi og eksistentiel psykoterapi.

Camilla har en stor interesse for den fænomenologiske psykiatri, særligt i forhold til ‘selvforstyrrelser’ ved lidelser inden for den skizofrene spektrum.

Camilla er medlem af:

  • Dansk Psykologforening

  • SAKT (Selskab for adfærds- og kognitiv terapi)

  • Selskabet for psykologisk psykiatri

  • DPSP (Dansk Psykoterapeutisk Selskab for Psykologer)