Klinisk Psykologisk Undersøgelsesmetodik
Forståelse, udførelse og anvendelse af NEO-PI-3
Hybridformat - online eller fysisk fremmøde
Dato: 22. april 2026 kl. 9.00-16.00
Kurset forventes godkendt med 6 timer til specialistuddannelsen:
12.4.4.2.1 Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykoterapi voksne
11.4.4.2.3. Udredning, Sundhedspsykologi
13.4.4.2.1. Diagnostik og psykopatologi, Psykopatologi voksen
Du kan vælge mellem onlinedeltagelse eller deltagelse med fysisk fremmøde i vores skønne lokaler i Hørsholm med let forplejning og frokost.
Der er et begrænset antal fysiske pladser.
Formål
Formålet med kurset er at styrke psykologens teoretiske og metodiske kompetencer i brugen af NEO-PI-3 (Neo Personality Inventory-3) - Klinisk som led i en klinisk psykologisk undersøgelse eller i en interventionsproces. Kurset giver deltageren et grundigt indblik i NEO-PI-3s bidrag i udredning af både almenpsykologiske og psykopatologiske problemstillinger, herunder afdækning og vurdering af personlighedsprofiler samt personlighedsprofilens påvirkning af eventuel tilstedeværende psykopatologi. Dertil giver kurset introduktion til NEO-PI-3s anvendelighed i psykoterapeutisk planlægning og til at identificere fokusområder i psykoterapien.
Deltageren opnår desuden indblik i, hvordan NEO-PI-3 kan integreres i vurderingen af terapiegnethed samt valg af metode.
Kurset gennemgår det teoretiske og metodiske grundlag for NEO-PI-3, herunder testens struktur, anvendelsesmuligheder, styrker og begrænsninger. Via cases og aktiv deltagelse gennemgås fortolkningsprincipper. Der fokuseres på fortolkning af testdata og dets bidrag i en samlet klinisk vurdering, dette både ift. udredning og intervention.
Kursets læringsmål
På kurset vil psykologen opnå:
Viden:
• Solidt kendskab til det teoretiske og metodiske grundlag for NEO-PI-3, herunder testens struktur, faktorer og facetter, dens styrker og begrænsninger samt forståelse af reliabilitet, validitet og testens anvendelsesmuligheder og -betingelser.
Færdigheder:
• Evne til at administrere NEO-PI-3 på en struktureret og fagligt kvalificeret måde.
• Færdigheder i at analysere og fortolke testdata med henblik på at udarbejde en nuanceret beskrivelse af klientens personlighedstræk, vurdere terapiegnethed samt udarbejde caseformulering og planlægge relevante psykoterapeutiske interventioner, herunder eksempelvis forandrings- og/eller acceptbaserede strategier.
Kompetencer:
• Grundlæggende forudsætninger for at tilrettelægge, gennemføre og anvende NEO-PI-3- som led i klinisk udredning og behandling på en etisk ansvarlig og fagligt integreret måde.
• Kompetence til at reflektere systematisk over testdata, integrere disse med øvrige kliniske informationskilder og foretage en velbegrundet vurdering af behovet for eventuel viderehenvisning til supplerende udredning hos andre specialister.
Undervisningsform
Undervisningen vil lægge vægt på balancen mellem teori og praktiske færdigheder. Der vil være en variation mellem traditionel tavleundervisning, plenum-dialoger og refleksioner, med henblik på at styrke psykologens teoretiske færdigheder. Samtidig vil der være casebaserede øvelser og metodetræning i fortolkning af testen, både i plenum og i mindre grupper, med fokus på at kvalificere psykologens praktisk-metodiske færdigheder.
Kurset gennemføres i et hybridformat, hvor en mindre gruppe deltagere (op til 9 personer) kan deltage fysisk, mens resten deltager online. Der vil være en repræsentant fra kursusarrangør tilstede under hele kurset for at understøtte og facilitere aktiv deltagelse fra både fremmødte og online-deltagere.
Ved gruppeøvelser vil online-deltagerne benytte break-out-rooms, hvor der også vil indgå elementer af skriftligt arbejde. Der vil være aktiv tilbagemelding i plenum efter øvelserne.
Kursusplan
Teoretisk grundlag og forståelse af NEO-PI-3
• Afgrænsning mellem normalpsykologiske variationer og diagnostiske områder i relation til NEO-PI-3’s anvendelse.
• Indgående forståelse af NEO-PI-3 som psykologisk test, herunder testens struktur med de fem faktorer og 30 facetter.
• Kendskab til testens styrker og begrænsninger samt reliabilitet, validitet og anvendelsesbetingelser, herunder krav til testadministrator.
Praktisk udførelse og datahåndtering
• Planlægning og administration af NEO-PI-3, herunder håndtering af komplekse eller usikre svar samt tilpasning af testen til den enkelte klient baseret på klinisk vurdering.
• Tolkning af testdata med fokus på potentielle fejlkilder, såsom under- eller overrapportering.
Klinisk anvendelse og integration
• Vurdering af terapiegnethed og implikationer for behandlingsforløb, herunder anvendelse af NEO-PI-3-data i caseformulering og identifikation af fokusområder i terapien.
• Integration af testdata med øvrige informationskilder, herunder psykologiske undersøgelser, diagnostiske interviews og kliniske observationer.
• Vurdering af behovet for yderligere udredning hos andre specialister.
Målgruppe:
Kurset henvender sig primært til psykologer, der er i gang med deres specialisering. Kurset er relevant for psykologer, der ønsker at kunne planlægge og gennemføre en NEO-PI-3 test med henblik på at kunne fokusere den psykoterapeutiske indsats med klienten.
Underviser på kurset
Billede på vej…
Tekst på vej…
Autoriseret psykolog, Cand. Psych. Aut., Specialist i psykopatologi