Forståelse, udførelse og anvendelse af SCID-5
d. 21-04-2026 kl. 9-16
Klinisk Psykologisk Undersøgelsesmetodik (6 timer)
Hybridformat - online eller fysisk fremmøde
Kurset forventes godkendt med 6 timer til specialistuddannelsen:
12.4.4.2.1 Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykoterapi voksne
11.4.4.2.3. Udredning, Sundhedspsykologi
13.4.4.2.2. Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, Psykopatologi
Du kan vælge mellem onlinedeltagelse eller deltagelse med fysisk fremmøde i vores skønne lokaler i Hørsholm med let forplejning og frokost.
Der er et begrænset antal fysiske pladser.
Formål
Formålet med kurset er at kvalificere psykologens teoretiske viden om, og praktiske kompetencer i at tilrettelægge og gennemføre det strukturerede kliniske interview SCID-5 (Structured Clinical Interview for DSM-5) på fagligt kompetent vis i forbindelse med udredning og psykoterapeutisk behandling af klienter med personlighedsforstyrrelser eller accentuerede personlighedstræk.
Kurset fokuserer på diagnostiske og differentialdiagnostiske afklaringer i forbindelse med anvendelsen af SCID-5, samt på vurdering af klientens psykoterapiegnethed og planlægning af det psykoterapeutiske forløb. Psykologen skærpes endvidere i sin evne til at identificere behov for yderligere udredning ved andre specialister.
Kurset vil blandt andet behandle følgende undertemaer: SCID-5 interviewets opbygning, anvendelsesområder, styrker og begrænsninger, tolkning af data, interviewteknik, integration af data fra SCID-5 med andre informationskilder, tilbagemelding til klient om resultater.
Kursets Læringsmål
På kurset vil psykologen opnå:
Viden
• Solid viden om det diagnostiske og teoretiske grundlag for SCID-5, herunder interviewets opbygning, anvendelsesmuligheder, styrker og begrænsninger samt centrale faldgruber i udførelse, tolkning og tilbagemelding til klienten.
• Grundig viden om diagnostiske og differentialdiagnostiske afklaringer i forbindelse med anvendelse af SCID-5.
Færdigheder
• At kunne gennemføre et SCID-5-interview på struktureret og systematisk vis med fokus på at identificere personlighedsstrukturelle vanskeligheder samt vurdere deres omfang og karakter, så psykoterapeutiske interventioner kan planlægges målrettet klientens behov, herunder udarbejdelse af caseformulering og valg af passende forandringsteknikker.
• At kunne anvende information fra interviewet til vurdering af klientens egnethed til psykoterapi.
• At kunne give en fagligt funderet og respektfuld tilbagemelding til klienten om interviewets resultater.
Kompetencer
• At kunne tilrettelægge og gennemføre et SCID-5-interview på fagligt kvalificeret vis med respekt for klientens aktuelle tilstand og situation.
• At kunne integrere SCID-5-resultater med øvrige relevante informationskilder, såsom ratingscales, testresultater og kliniske observationer.
• At kunne vurdere behovet for yderligere udredning hos andre specialister på baggrund af SCID-5-resultaterne.
Undervisningsform:
Undervisningen vil lægge vægt på balancen mellem teori og praktiske færdigheder. Der vil være en variation mellem traditionel tavleundervisning, plenum-dialoger og refleksioner, med henblik på at styrke psykologens teoretiske færdigheder. Samtidig vil der være øvelser og metodetræning i udførelsen af interviewet, både i plenum og i mindre grupper, med fokus på at kvalificere psykologens praktisk-metodiske færdigheder.
Kurset gennemføres i et hybridformat, hvor en mindre gruppe deltagere (op til 9 personer) kan deltage fysisk, mens resten deltager online. Der vil være en repræsentant fra kursusarrangør til stede under hele kurset for at understøtte og facilitere aktiv deltagelse fra både fremmødte og online-deltagere.
Ved gruppeøvelser vil online-deltagerne benytte break-out-rooms, hvor der også vil indgå elementer af skriftligt arbejde. Der vil være aktiv tilbagemelding i plenum efter øvelserne.
Kursusplan
Teoretisk grundlag og forståelse
• Forståelsen af SCID-5 som undersøgelsesredskab, herunder interviewets struktur, opbygning, styrker, begrænsninger og evidens, samt reliabilitet og validitet. Fokus på klinisk vurdering af, hvornår og hos hvilke klienter SCID-5 er relevant.
• Diagnostiske og differentialdiagnostiske afklaringer i forbindelse med personlighedsstrukturelle problematikker ved anvendelse af SCID-5.
Praktisk udførelse og datahåndtering
• Udførelse af interviewet med træning i interviewteknik og metodiske færdigheder, herunder håndtering af komplekse eller usikre svar.
• Tolkning af data: Kategorisering og forståelse af information indhentet gennem SCID-5, med opmærksomhed på faldgruber som under- eller overrapportering.
• Tilbagemelding til klienten med fagligt funderet, respektfuld og klar formidling af
resultater.
Klinisk anvendelse og integration
• Vurdering af terapiegnethed på baggrund af SCID-5-data.
• Planlægning af terapiforløb: Anvendelse af SCID-5-information i caseformulering, psykoedukation, interventionsområder og valg af specifikke forandringsteknikker.
• Integration med øvrige informationskilder: Kombination af SCID-5-data med psykologiske undersøgelser, ratingscales og kliniske observationer.
• Refleksion og beslutning om videre henvisning: Vurdering af behovet for yderligere udredning eller tværfaglig vurdering.
Målgruppe
Kurset henvender sig primært til psykologer, der er i gang med deres specialisering. Det ligger i naturlig forlængelse af assessmentkurser på specialistniveau og det forventes, at deltagerne har forhåndsviden om diagnostik generelt samt om personlighedsforstyrrelser mere specifik.
Kurset er relevant for psykologer, der ønsker at kunne planlægge og gennemføre et SCID-5-interview med henblik på at kvalificere den psykoterapeutiske indsats over for klienter med personlighedsforstyrrelse.
Underviser på kurset
Lisbeth Böttzauw
Autoriseret psykolog, Cand. Psych. Aut., Specialist i psykoterapi, Specialpsykolog i psykiatri
Medindehaver af Specialpsykologisk Praksis
Lisbeth er uddannet psykolog ved Århus Universitet i 2006, autoriseret af Psykolognævnet i 2010 og videreuddannet specialpsykolog i psykiatri (4-årig specialistuddannelse) og klinisk psykolog. Lisbeth har igennem 13 år arbejdet i voksenpsykiatrien, dels som klinisk psykolog, dels som specialpsykolog og de seneste 4 ½ år som teamleder i et Psykoterapeutisk Ambulatorium. Her har hun primært beskæftiget sig med angst, depression, bipolar lidelse samt udredning og differentialdiagnostik. Hun har i samme funktion været med til at starte et F-ACT team (Fleksibel Assertive Community Treatment) med udkørende funktion udelukkende for patienter med bipolar lidelse.
Lisbeth er specialist i kognitiv adfærdsterapi (KAT) og endvidere uddannet i ACT (Acceptance and Commitment Therapy).
Hendes interessefelter koncentrerer sig om fænomenologisk psykiatri, herunder selvforstyrrelser ved skizotypi og skizofreni. Hun har endvidere stor erfaring med behandling af angst, depression og i særdeleshed bipolar lidelse.
Lisbeth er medlem af:
Dansk Psykologforening
Selskabet for psykologisk psykiatri
DPSP (Dansk Psykoterapeutisk Selskab for Psykologer)
Selskabet for specialpsykologer i psykiatri og børne og ungdomspsykiatri